Dunia

Hiburan

Dunia

Penaja

z35W7z4v9z8w

Pasaran

Latest Updates

Anak-Anak Adalah Amanah Saham Akhirat Yang Dikurniakan Oleh Allah S.W.T

September 27, 2020

Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan sesungguhnya si sisi Allah jualah pahala yang besar.(Al-Anfal 8:28)



Anak-anak adalah ujian. Ada anak-anak yang boleh menyebabkan ibu bapanya ke syurga dan begitu juga sebaliknya, ada anak-anak yang boleh mengheret ibu bapa ke neraka. Na’uzubillah.


Pilihlah untuk berasa bahagia denagn bersyukur terhadap apa juga kurnian Allah kepada kita. Sama ada kita memiliki anak atau tidak, memiliki anak perempuan sahaja,memiliki anak lelaki sahaja, memiliki anak yang sedikit atau ramai,semuanya adalah ujian Allah. Redha dan bersangka baiklah kita kepada Allah kerana Dialah yang MAha Mengetahui lagi Maha berkuasa.


Mendidik anak mestilah bersandarkan ajaran agama, di samping itu kata-kata ini mungkin elok kita renungkan juga dalam mendidik anak-anak kita ‘pilihlah untuk mendidik bukan mengherdik, pilihlah untuk bersabar bukan mencabar!’.


Berkomunikasilah dengan anak-anak menggunakan cara yang mudah difahami mereka. Usah menyindir dan berkias-kias yang mungkin menyebabkan anak-anak bukan sahaja tidak memahami mesej sebenar yang ingin kita sampaikan, sebaliknya berasa semakin bosan dan semakin menjauhkan diri daripada kita.


Tiada erti putus asa dalam kamus hidup orang Mukmin. Anak-anak kita mungkin bermasalah hari ini, namun peluang untuk mereka berubah sentiasa ada. Paling penting, teruskan berdoa kepada Allah untuk mendapat anak-anak yang soleh dan solehah.


Bersyukur dengan kurniaan Allah. Jangan kita lupa bahawa diri kita tidak mempunyai kuasa terhadap hasil daripada usaha kita. Sebagai manusia kita mesti berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang kita mahu, namun hasilnya adalah mutlak Allah. Kalau

kita faham hal ini, yang ramai anak tidak akan bermegah, yang tiada anak pula tidak akan berasa gundah.


Sebenarnya, sifat manusia itu sendiri sentiasa berkeluh-kesah. Sama-samalah kita beristighfar kepada Allah di atas apa jua kesalahan kita yang lalu berhubung isu anak ini. Kita tidak tahu apakah hikmah di sebalik kurniaan Allah kepada kita. Allah Azza Wajalla jualah yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.


Mari kita sama-sama perhatiakn petikan firman Allah S.W.T ini dengan dada yang lapang serta penuh penghayatan dan keinsafan:


Bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan bumi; Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya;Dia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Atau Dia mengurniakan mereka kedua-duanya anak-anak lelaki dan perempuan, dan Dia juga menjadikan sesiapa yang dikehendaki-Nya, mandul. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa. (Asy-Syura 42: 49-50).


Pasangan Suami dan Isteri Dalam Melayari Bahtera Rumah Tangga

September 26, 2020

Wanita-wanita yang buruk itu untuk lelaki yang buruk dan lelaki yang buruk untuk wanita buruk; manakala wanita-wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (An-Nur 24: 26)



Isu-isu yang melibatkan kehidupan suami dan isteri sebenarnya cukup luas. Seseorang boleh menulis beberapa buah buku mengenainya. Namun, saya hanya ingin berkongsi beberapa isu utama dalam perhubungan suami dan isteri yang sering berlaku.


1. Terimalah pasangan (suami/isteri) kita seadanya.

Bersyukur dengan kelebihannya dan bersabarlah dengan kekurangan dirinya. Ramai daripada kita yang beras tidak bahagia malah kecewa dengan pasangan suami atau siteri masing-masing. Kadang-kadang perkara yang menjadi punca rasa tidak bahagia itu adalah suatu perkara yang kecil sahaja.



Suami biasanya banyak complain mengenai isteri yang suka berleter. Saya amat tertarik dengan kata-kata Yang Berbahagia Ustaz Badli Sahh Alauddin dalam satu rancangan televisyen mengenai isteri berleter. Beliau berkata, ‘Kalau isteri berleter, maknanya dia sihat!.


Isteri yang sekali sekala dapat berleter akan berasa lega kerana tidak lagi menyimpan bebanan perasaan, semuanya sudah diluahkan. Alangkah baiknya jika suami-suami di luar sana bersetuju dengan kenyataan ini. Sekurang-kurangnya anggaplah leteran isteri itu sebagai ‘pemanis telinga’.


Akhirnya, marilah kita menerima pasangan kita seadanya. Bersyukur dengan kelebihannya dan bersabarlah dengan kekurangan dirinya. Di samping itu, sama-sama berikhtiar memperbaiki kelemahan masing-masing.


2. Isu persefahaman

Persefahaman bukanya persamaan. Persefahaman adalah keupayaan unutk mengenalpasti persamaan dan perbezaan antara diri kita dan pasangan serta boleh menyesuaikan diri dan bertolak ansur dengannya.


Kita bukan berkahwin dengan kembar siam. Kita berkahwin dengan berlainan jantina, berlainan ibu bapa dan latar belakang hidup. Kejadian dan sifat orang lelaki dan wanita itu sendiri banyak berbeza. Apabila orang perempuan mengalami masalah, dia gembira jika si suami memujuknya dan memberikan kata-kata semangat.Persefahaman wujud apabila kita saling menghormati persamaan dan perbezaan masing-masing serta bertolak ansur dengannya.


3. Memaafkan dan melupakan

Memberi kamaafan itu jauh lebih mendamaikan jiwa dari menyimpan dendam. Selalunya pasangan kita sedar kesilapan dirinya. Namun lumrah manusia, ada egonya juga. Kenapa kita sering kali memilih yang sukar dan payah sedangkan ada pilihan yang lebih mudah dan membahagiakan?.


Justeru, kita hendaklah memilih untuk menjadikan amalan meminta maaf dan memaafkan itu sesuatu yang ‘mudah dan biasa’. Insya-Allah dengan sendirinya kita tidak senang duduk apabila berlaku selisih faham dengan pasangan sebelum salinhg bermaafan. Dengan berbuat demikian, jiwa kita juga akan terasa lebih lapang, tenang dan bahagia.


4. Berburuk sangka

Wahai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakkan daripada prasangka sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan oranglain dan janganlah ada antara kamu yang mengumpat sebahagian yang lain. (Al-Hujurat 49;12)


“Sukarnya untuk mengelak terus daripada bersangka yang bukan-bukan terhadap suami,” keluh seorang kawan. Saya juga secara jujur kadang-kadang terbabas dengan ‘hasutan’ yang serupa. Apabila keadaan sedemikian berlaku, cepat-cepatlah kita beristightar memohon keampunan daripada Allah dan berdoa agar sangkaan kita itu tidak benar dan tidak berlaku.


Pilihlah untuk ringankan fikiran dengan bersyukur, memaafkan, melupakan kesalahan pasangan,berbaik sangka dan berdoa. Marilah kita sama-sama kalahkan syaitan yang cuba menghasut untuk meruntuhkan institusi perkahwinan yang kita bina.


Kesimpulannya

Akhir sekali bersama kita merenung untuk berusaha menjadi isteri atau suami yang terbaik untuk pasangan kita. Bersyukurlah dengan keadaan pasangan kita di samping kita memperbaiki kelemahan yang ada. Semoga dengan bersyukur itu, Allah tambahkan lagi nikmat-Nya kepada kita. Banyaklah berdoa kepada Allah. Pertolongan itu hanya datang daripada Allah seperti firmannya: “Katakanlah, ‘pertolongan itu hanya milik Allah semuanya. Dia memiliki kerajaan langit dan bumi. Kemudian kepada-Nya kamu dikembalikan’.” (Az-Zumar 39:44)


Advertisement

Takrif Memilih dan Bahagia Yang Boleh Memberikan Kebahagian Kepada Kita Di Akhirat

September 26, 2020

Apakah yang dimaksudkan dengan memilih? Kenapa kita membuat pilihan? Perlukah memilih?.



Ada di kalangan kita memilih sesuatu atas sebab minat, ‘populariti’, ingin bertukar ‘rasa’ dan kepercayaan. Untuk memilih kita perlu mempunyai hak, kuasa, peluang, dan kepelbagaian pilihan (alternatif) itu sendiri.


Proses memilih dipengaruhi oleh pengalaman dan persepsi masyarakat sehinggakan kadang kadang kita terlupa dengan tuntutan agama.



Dalam islam kita boleh membuat pilihan dan berusaha selagi ia tidak bercanggah dengan agama. Dalam kamus orang Islam, ketentuan Allah mengatasi segalanya. Kita dituntut membuat pilihan yang betul dan berusaha dengan usaha yang sesuai, semoga lebih ‘dekat’ untuk dimakbulkan oleh Allah.


Apakah pula bahagia? Secara umum, pengkaji-pengkaji Barat mendefinisikan rasa bahagia itu, antaranya adalah:

- Keseronokan dalam menjalani aktiviti seharian.

- Kepuasan dalam perhubungan, pemilikan material dan sebagainya.

- Kelegaan di atas pencapaian-pencapaian atau keupayaan mengatasi masalah.

- Kejayaan terhadap segala impian.

- Memiliki material melebihi keperluan.

- Mendapat pujian dan penerimaan masyarakat.

- Tahap minda atau ‘mental state’ yang sihat dan positif.

Saya berpendapat keadaan-keadaan di atas bukanlah 100 peratus bahagia yang sebenarnya. Ia lebih kepada kemungkinan elemen-elemen-dalam rasa bahagia sahaja. Kemuncak rasa bahagia yang sejati adalah dengan memiliki hati yang tenang dalam mengingati Allah. Tiada yang lebih bahagia selain itu.


Marilah kita mencari ilmu, beramal dan berazam untuk menjadi orang-orang yang bertakwa. Mudah-mudahan kita akan menemui rasa bahagia yang sebenarnya yang tidak mudah diganggu gugat oleh kata-kata orang,perubahan masa dan keadaan. Kita mahukan rasa bahagia yang dijanjikan Allah S.W.T untuk orang-orang yang beriman dan yang beroleh kejayaan di sisi-Nya.


Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada kamu yang telah menciptakan kamu (bermula) daripada diri yang satu (Adam); dan daripadanya Allah menciptakan isterinya (Hawa) dan juga membiakkan daripada kedua-duanya zuriat keturunan lelaki dan perempuan yang ramai; dan bertakwalah kepada Allah yang selalu meminta denga menyebut-nyebut nama-Nya, serta peliharalah hubungan (silaturrahum) kaum kerabat; kerana sesungguhan Allah sentiasa memerhati (mengawasi) kamu. (An-Nisa’ 4:1)


Ulasan : Filem JODOH SYAITAN (2020) Nampak Syirik Tapi Lawak

September 21, 2020

Palakon dalam filem ini semuanya hebat belaka dan memang terbaik kerana ia ada unsur seram komedi maka tidaklah kami terasa seram melampau.



Filem ini tiadalah mesej yang menarik kecuali sekadar buat gelak ketawa sahaja kerana pelakon memiliki watak komedi dari seram terus jadi tidak seram.


Awal kisahnya bomoh kampung telah terlepas belaan dia selepas dipaku, tidak lama kemudian ibu kepada Soffi Jikan dalam filem ini telah menemui seorang wanita pengsan semasa di pulang dari solat subuh di masjid.



Wanita itu telah dibawa pulang olehnya dan tidak lama kemudian anak lelaki dia pulang dari kota kerana telah putus cinta lalu setibanya di kampung maknya telah memperkenalkan seorang wanita yang telah dijaga. Namun indentiti perempuan itu gagal dikesan oleh maknya(Dah macam tiada balai polis pula).


Filem ini seram komedi tapi banyak perkara tidak boleh diterima akal setelah mendapati palakon utama Soffi Jikan berkahwin dengan wanita yang dijumpai oleh ibunya. Apa yang kami terfikir tak kan nikah tanpa kad pengenalan pengarah filem woii..!


Setelah sekian lama mereka bernikah akhirnya sahabat sekampungnya hadir untuk cuba memberitahu hal sebenar bahawa isteri atau wanita yang ibu dia jumpai itu adalah hantu(syaitan) milik bomoh kampung yang telah kehilangannya sekian lama.


Ia disebabkan rakan sekampungnya itu adalah orang suruhan bomoh itu dan mereka jugalah yang telah banyak membantu bomoh itu menggali kubur dan sebagainya untuk mencari sumber.


Akhir kisah isterinya itu telah mencabut sendiri paku di kepalanya yang di tukul oleh bomoh itu pada awal filem dimainkan dan cerita tammat.


Ulasan : Filem RATU KALA JENGKING (2020) Adaptasi Dari Kisah Lagenda Cik Siti

September 21, 2020

Pengarah filem tempatan mungkin sudah kekeringan idea atau sayang terhadap kisah lagenda yang tidak berapa begitu penting pada ekonomi semasa.



Filem ini sedikit sebanyak sama seperti kisah lagenda cik siti yang dikatakan telah berkahwin sebanyak 100 orang lelaki tapi 99 semuanya mati.


Kisah filem ini sebenarnya ingin menyampaikan mesej tapi pada kami ia bukanlah penting sebabnya permulaan scene sahaja sudah ada pasangan berbasah didalam sungai serta wanita dalam sungai tu pun separuh bogel iaitu telah menonjolkan dada sehingga bahu.



Kami tidak mahu tangkap muat scene tersebut sebab risau jika pelakonnya suatu hari nanti ingin bertaubat tak sempat pula kami nak cari posting ni balik untuk padam gambar dia.


Watak utama ini dikisahkan mempunyai wajah yang hodoh berbanding rakan-rakan sekampungnya, setelah sering dijatuhkan oleh rakan sekampungnya berkaitan kecantikan kalau dalam bahasa english ia dipanggil body shaming haa gitu.


Jadi watak utama ini pun membawa diri ke hutan mencari bomoh atau nenek kebayan untuk pelajari ilmu persilatan mahupun ghaib demi kembalikan kecantikan dia tapi ia bersyarat.


Haa bahagian ini adalah mesej tersembunyi iaitu syarat yang nenek kebayan tu pesan kepadanya adalah mentaati ibubapa(orang tua) dan jangan sesekali melawan atau meninggikan suara. Jika perbuatan jahat itu berlaku ia bakal menerima hukuman sumpahan haa dari situlah kisah dia bermula asal kahwin je laki dia mati sehinggalah semuanya yang ke 100 barulah berkekalan kerana menurut sumber lagenda cik siti ini adalah suami dia yang ke 100 adalah orang yang berilmu agama.


Ulasan : Filem ROCK 4 (2020) Yang Lama Dibawa Ke Baru

September 21, 2020

Yang lama dibawa ke baru maksud kami adalah zaman rock di Malaysia semakin pudar disebabkan mempunyai pelbagai aliran muzik moden.



Kisah dalam filem ROCK 4 ini memiliki pelbagai mesej tersembunyi berkaitan muzik dan kumpulan band lama. Dimana ia mengisahkan perjalanan ringkas sekumpulan band muzik rockers tempatan yang telah mengharungi pelbagai onak berduri demi mencapai cita-cita untuk menjadi kumpulan muzik rockers yang terkenal suatu ketika dahulu.


Namun dalam ROCK 4 menunjukkan ada kumpulan muzik anak muda yang ingin membawa aliran rockers kembali tapi gagal kerana pelbagai kisah tragedi yang mereka perlu lalui terutama masalah dalaman kumpulan sebagai contoh penggunaan dadah dan zaman.



ROCK 4 pada kami ia terlalu sunyi kerana terlalu membuang masa penonton untuk lihat scene flashback kenangan lama yang menunjukkan mereka kemalangan dan lain-lain pada filem ROCK sebelum ini.


Penulis dapat rasa ini adalah filem ROCK yang terakhir kerana pelakon utama ROCK sebelum ini semuanya sudah tiada dan hanya tinggal dan masih hidup selepas kemalangan didalam VAN iaitu pemandunya. Dan dalam filem ini pemandunya itu telah sedar dari koma lalu cuba menjadi pengurus kumpulan band anak jirannya sehingga akhir.


Filem ini juga sangat ringkas dan membuang masa penonton kerana terlalu sunyi dan perlahan sebab terpaksa menonton semula flashback dan permasalahan dan sejarah kumpulan band tanah air yang terjebak dengan pengggunaan dadah.


Ulasan : Filem M4M4 (2020) Dendam Seorang Ibu Dan Sedikit Seram

September 21, 2020

Tajuk filem bunyi macam MAMA tapi tak pasti sebab apa dia letak M4M4 adakah sebab nampak unik atau ada maksud tertentu? Tidaklah dapat kami nak pastikan.



Tapi mengikut komen dari beberapa penonton mereka mengatakan sangat berpuas hati dengan hasil lakonan Nabila Huda kerana berjaya membawa watak penuh dendam dan kelihatan sedikit mental.


Hasil tontonan kami pula dapati ia sebenarnya tidak sepatutnya meletakkan dibawah kategori seram kerana ia lebih kepada dendam dan tekanan perasaan diatas sebab kehilangan anak perempuan yang dipercayai mati dirogol oleh beberapa orang remaja ntah mana datang pun tak tahu.



Nak dijadikan cerita anak perempuannya mati dirogol semasa pulang dari sekolah, tapi tidak silap kami remaja lelaki itu telah bersubahat dengan rakan sekolahnya sebelum berlakunya kes pembunuhan.


Ringkasannya Nabila Huda sebagai watak ibu mengalami tekanan selepas dapati anak perempuan dia mati dirogol dan dari situ bermulanya perjalanan untuk membalas dendam terhadap si pelaku. Tapi yang kami peliknya dah kenapa filem ini ada scene hantu?


Yang balas dendam bukan roh si mati tapi ibunya sendiri yang menyamar seakan jelmaan roh anaknya konon nak balas dendam. Dalam filem ini juga berkait dengan siasatan polis tapi pengarah seolah menunjukkan pegawai polis itu lemah dalam bab siasatan sehingga ibu mangsa membuat keputusan sendiri bagi membela kematian anaknya.


Jadi tak tahu dimana bahagian seramnya sebab ikutkan tidak perlu pun menonjolkan watak hantu(syaitan) untuk menakutkan penonton yang semestinya sedang menanti apakah tindakan selanjutnya oleh ibu mangsa.


Ulasan : Filem Suraya (2020) Yang Penuh Dengan Tanda Tanya

September 21, 2020

Suatu ketika dahulu pernah tersebar akan tajuk seakan sama iaitu Cikgu Suraya cuma bukanlah dalam bentuk filem tapi hanyalah rekaan semata-mata.



Pada awal tahun 2020 terciptanya sebuah filem yang diarahkan oleh Feisal Azizuddin iaitu SURAYA telah membuat penonton tertanya adakah ia cebisan dari kisah Cikgu Suraya suatu ketika dahulu?


Rupanya ia bukanlah filem yang disangkakan dan ia lebih menceritakan kisah seram yang tidka berapa nak seram, hasil dari tontonan pun kami dapati jalan kisah yang ringkas dan membosankan.



Watak pelakon hanya beberapa individu Farihin Ufiya, Amir Rahim, Ainul Aishah, Yunadia Mohamed, Azhar Amir. Mungkin terlalu jaga kos pengambaran sehinggakan ia nampak kisah yang membosankan. Filem seram tempatan juga terlalu menengahkan bunyi latar belakang berlebihan sehingga penonton tidak dapat fokus dialog pelakon.


Ringkasan dari kisah ini menunjukkan ada sepasang pasangan yang berhasrat untuk keluar bercuti konon sambil mencipta vlog. Disebabkan tiada liputan rangkaian GPS semasa perjalanan dan pada masa sama kenderaan mereka turut mengalami kerosakan betul-betul dihadapan rumah suram SURAYA. Tanpa melengah mereka cuba memasuki perumahan sunyi lagi sepi tapi masih kekal cantik.


Atas kefahaman penonton dalam rumah itu masih ada pembantu manusia dua orang iaitu seorang bapa dan anak perempuan. Tapi mereka berdua ini seolah telah dikawal oleh bos atau dirasuk oleh pemilik tempat iaitu SURAYA yang sentiasa berkebaya merah.


Pasangan yang sesat ni tadi pula memasuki rumah itu dan disambut oleh SURAYA, secara ringkas perbualan mereka berkaitan kenderaan mengalami kerosakan dan memerlukan tempat untuk rehat sambil menunggu hari esok. Jadi si SURAYA yang mungkin jelmaan hantu(syaitan) telah mempelawa pasangan ini untuk tinggal di kediamannya.


Maka dari situ bermulanya kisah si jelmaan hantu(syaitan) dan pembantu(manusia) dan mangsa(pasangan) sehinggalah akhir sekali boom semua mati kena tikam dengan pisau kecuali pembantu perempuan dan SURAYA.


Jalan kisahnya memang bosan dan tiada arah tuju, kalau ikut akal penulis pun mana mungkin kawasan tu tiada penduduk tak kan laa abang Pos Laju tak lalu situ hantar parcel atau tak kan laa tiada ketua kampung sedangkan ada dua orang pembantu manusia.


 
Hakcipta © 2017- Redahjer.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(1859511-H)